Algemene voorwaarden voor de levering van diensten van CLEAN & CO ("CLEAN")
1 Toepassingsgebied
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze offertes, orderbevestigingen en leveringen van diensten. Deze algemene voorwaarden sluiten, behoudens schriftelijke aanvaarding door CLEAN, alle algemene en bijzondere voorwaarden van de Klant uit.
1.2 Van deze algemene voorwaarden kan slechts worden afgeweken met schriftelijke bevestiging van CLEAN
1.3 Behoudens tegenbewijs erkent de Klant een exemplaar van deze algemene voorwaarden te hebben ontvangen en verklaart hij deze volledig te aanvaarden.
1.4 Tenzij anders overeengekomen, zijn deze algemene voorwaarden ook van toepassing op alle aanhangsels en/of latere bestellingen..
2 Offertes en bestellingen
2.1 Tenzij anders bepaald, zijn onze offertes geldig voor aanvaarding door de Klant binnen één maand na hun datum van uitgifte. Het contract wordt echter pas als definitief beschouwd wanneer de door de Klant aanvaarde offerte schriftelijk is bevestigd door een daartoe gemachtigde persoon van CLEAN en, indien van toepassing, het gevraagde voorschot door CLEAN is ontvangen.
2.2 In afwijking van artikel 2.1 wordt de offerte geacht stilzwijgend aanvaard te zijn indien de diensten effectief zijn aangevraagd, sleutels, badges of codes zijn overhandigd, of twee opeenvolgende facturen zijn betaald. In dat geval kan geen betwisting meer worden ingediend, ongeacht de reden.
2.3 Zelfs na aanvaarding door CLEAN, geven alle verkregen inlichtingen, die wijzen op een onvoldoende solvabiliteit van de Klant, CLEAN het recht om het contract of de bestelling te annuleren, of deze slechts uit te voeren na het verkrijgen van specifieke garanties
2.4 De informatie in catalogi, brochures en prijslijsten is louter indicatief en houdt geen verbintenis in in hoofde van CLEAN.
2.5 Het overnemen van een onderhoudscontract door CLEAN impliceert niet automatisch de overname van het personeel van de vorige dienstverlener. Indien deze veronderstelling niet wordt bevestigd, kan onze offerte worden herzien.
3 Prijzen
3.1 Tenzij anders bepaald of bij specifieke prestaties, worden onze offertes opgesteld voor een globale prijs die arbeid, verplaatsingen, materiaal en ecologische schoonmaakproducten omvat. De btw en alle andere belastingen, van welke aard ook, zijn steeds ten laste van de Klant. Bij belangrijke investeringen wordt de voor de uitvoering van onze contracten noodzakelijke uitrusting (machines, rollend materieel) afgeschreven over vijf jaar. In geval van voortijdige beëindiging van het contract verbindt de Klant zich ertoe dit materiaal over te nemen of te laten overnemen tegen de resterende boekwaarde.
3.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn in onze prijzen niet inbegrepen: de levering van zakken voor containers of gemeentelijke zakken van het type Net Brussel (zoals wit, geel, blauw, groen, …), ampullen, lampen, neonverlichting, afvalverwijdering, levering van zout, verbruiksgoederen (zoals toiletpapier, vloeibare zeep en/of handdrogers, …). Alle kosten voor elektriciteit, water, verwarming, afvalafvoer en/of -verwerking blijven ten laste van de Klant.
3.3 Onze dienstverlening is gebaseerd op de tarieven die gelden op 1 januari van het lopende jaar. Onze prijzen worden jaarlijks herzien en geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex om rekening te houden met de stijging van de levensduurte. Wat betreft de facturatie van leveringen van verbruiksgoederen of verhuur van materiaal, volgen onze prijzen de prijsontwikkelingen bij onze leveranciers.
3.4 De Klant machtigt CLEAN om de aangeboden of overeengekomen prijs van rechtswege te herzien in geval van loonsverhogingen, stijging van sociale lasten, andere kosten als gevolg van indexwijzigingen, sectorale akkoorden en/of enige andere omstandigheid buiten haar wil om (zoals brandstof, energie).
4 Aanvullingen en wijzigingen van de bestelling
4.1 Elke aanvraag van de Klant tot wijziging van de opdracht van CLEAN en/of tot het leveren van bijkomende diensten, die door CLEAN wordt aanvaard, moet schriftelijk worden bevestigd door de Klant of door CLEAN. Deze wijziging zal aanleiding geven tot een prijsverhoging die onderling wordt overeengekomen of, bij gebrek daaraan, volgens de tarieven vastgesteld in het contract of de bestelling. Indien nodig zal ook de uitvoeringstermijn van (een deel van) de opdracht van CLEAN worden herzien.
4.2 Indien de toegang tot de schoonmaakplaats, water, elektriciteit of andere voorzieningen wordt vertraagd, geweigerd of onmogelijk wordt gemaakt om welke reden dan ook, zullen de wachttijd en/of het tijdverlies van het personeel van CLEAN aan de Klant worden aangerekend.
5 Facturatie
5.1 De prestaties die worden geleverd in het kader van regelmatige servicecontracten met een maandelijks forfait worden gefactureerd op de 20e van elke maand. Prestaties die per kwartaal worden gefactureerd, worden gefactureerd op de 20e van de eerste maand van het kwartaal. Andere prestaties worden uiterlijk bij het einde van de werkzaamheden gefactureerd. Voor prestaties die over meerdere kalendermaanden lopen, worden tussentijdse facturen opgesteld op basis van de geschatte voortgang aan het einde van de maand.
5.2 CLEAN behoudt zich het recht voor om voorschotten of vooruitbetalingen te vragen, afhankelijk van de betalingsgeschiedenis van de Klant.
5.3 Onze facturen worden elektronisch en via PEPPOL verzonden. Administratieve kosten kunnen worden aangerekend indien de Klant vraagt om papieren kopieën per post te ontvangen. Indien een onderneming onze PEPPOL-facturen niet kan ontvangen, draagt de Klant alle eventuele boetes die voortvloeien uit het gebruik van een ander communicatiemiddel voor onze facturen.
6 Betaling
6.1 De facturen van CLEAN zijn betaalbaar in euro, contant en op de maatschappelijke zetel van CLEAN. Geen enkele betaling mag aan onze medewerkers worden overhandigd.
6.2 Elke klacht met betrekking tot een factuur moet gemotiveerd zijn en uiterlijk binnen tien kalenderdagen na verzending aan CLEAN worden betekend.
6.3 Voor de Klant-Onderneming: bij niet-betaling binnen de gestelde termijn zijn vanaf de vervaldatum van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd tegen het wettelijk rentepercentage voor betalingsachterstanden in handelstransacties. Bovendien is een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het totale factuurbedrag verschuldigd, met een minimum van 50,00 euro.
6.4 Voor de Klant-Consument: elke factuur die op de vervaldatum onbetaald blijft, wordt verhoogd – na het versturen van een ingebrekestelling in de vorm van een eerste herinnering en na het verstrijken van een termijn van veertien kalenderdagen – met intresten aan de referentierentevoet vermeerderd met acht procent, berekend vanaf de kalenderdag volgend op de dag waarop de herinnering werd verzonden. Daarnaast is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van: 20 euro als het openstaande bedrag kleiner dan of gelijk is aan 150 euro; 30 euro plus 10% van het bedrag tussen 150,01 en 500 euro als het openstaande bedrag tussen 150,01 en 500 euro ligt; 65 euro plus 5% van het bedrag boven 500 euro, met een maximum van 2.000 euro, als het openstaande bedrag meer dan 500 euro bedraagt. Vanaf de tweede herinnering wordt een bedrag van 7,50 euro plus de geldende portkosten aangerekend per herinnering. De termijn van veertien (14) kalenderdagen begint te lopen op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de Klant. Wanneer de herinnering elektronisch wordt verzonden, begint de termijn van veertien (14) kalenderdagen op de dag na verzending van de herinnering naar de Klant.
6.5 Bij niet-naleving door de Klant van één enkele betalingstermijn, om welke reden dan ook, zullen alle volgende betalingen voorafgaand aan de uitvoering van de bestelling moeten plaatsvinden. Bovendien behoudt CLEAN zich in dat geval het recht voor om de uitvoering van alle lopende bestellingen op te schorten tot volledige betaling van de verschuldigde bedragen.
7 Uitvoeringsmodaliteiten
7.1 CLEAN verbindt zich ertoe haar uiterste best te doen om haar diensten te leveren volgens haar ervaring en in overeenstemming met de algemeen aanvaarde regels van de kunst op het moment van uitvoering, met inachtneming van de specificaties en instructies van de Klant.
7.2 CLEAN behoudt de volledige controle over haar technische en organisatorische keuzes.
7.3 De partijen komen samen overeen wanneer de prestaties kunnen worden uitgevoerd. Tenzij uitdrukkelijk een bindende termijn is overeengekomen en aanvaard door CLEAN, zijn de leveringstermijnen en/of uitvoeringstermijnen louter indicatief. Vertraging in de levering kan geen aanleiding geven tot annulering van het contract of de bestelling door de Klant, noch tot schadevergoeding in hoofde van CLEAN.
7.4 Prestaties die op een feestdag vallen, worden niet ingehaald of gecompenseerd. Indien de prestaties echter beperkt zijn tot twee keer per week of minder, worden ze verplaatst naar een andere dag in dezelfde week, naar keuze van CLEAN. Het buitenzetten van vuilnisbakken blijft behouden.
7.5 Elke klacht met betrekking tot het personeel van CLEAN of de uitgevoerde werken moet, op straffe van onontvankelijkheid, uitsluitend per aangetekende brief aan CLEAN worden gemeld binnen drie werkdagen na het feit of de werken waarop de klacht betrekking heeft. De Klant draagt de volledige bewijslast van de door hem aangevoerde klachten en erkent dat CLEAN gehouden is tot een middelenverbintenis, niet tot een resultaatsverbintenis.
7.6 CLEAN is enkel verantwoordelijk voor het beheer van vuilnisbakken, het reinigen van trottoirs of het sneeuwvrij maken ervan indien deze taken uitdrukkelijk zijn opgenomen in de taakomschrijving die door CLEAN werd aanvaard. Indien deze bepalingen niet uitdrukkelijk zijn opgenomen, kan de aansprakelijkheid die volgens gemeentelijke of gewestelijke reglementen aan het schoonmaakbedrijf zou toekomen, niet jegens CLEAN worden ingeroepen. In dat geval zal de Klant CLEAN vrijwaren van elke vervolging of veroordeling.
8 Veiligheid en Welzijn
8.1 De Klant verbindt zich ertoe, in het kader van de bepalingen van hoofdstuk II, artikelen 4 en 5, hoofdstuk IV, artikelen 8 en 9, alsook de hoofdstukken V en Vbis van de wet betreffende het welzijn van de werknemers, om aan CLEAN voorafgaand aan de start van het schoonmaakwerk of enige specifieke schoonmaakwerkzaamheden een lijst te bezorgen van de risico’s en preventiemaatregelen die specifiek zijn voor zijn installaties.
8.2 De Klant zal toegang verlenen tot sanitaire en rustruimtes indien nodig. Hij is tevens verantwoordelijk voor de veiligheid op de werf en voor de aanwezigheid van alle wettelijk of volgens het ARAB vereiste installaties, markeringen, beschermingsmiddelen of hulpvoorzieningen.
8.3 Het onderhoudsmateriaal dat door CLEAN wordt geleverd en gebruikt, blijft eigendom van CLEAN. De Klant zal een afgesloten ruimte ter beschikking stellen voor het opslaan van het materiaal en de producten van CLEAN. Bij gebrek daaraan erkent de Klant aansprakelijkheid voor elk verlies van materiaal, dat hem zal worden gefactureerd tegen de vervangingswaarde in nieuwstaat en volgens de actuele prijs.
8.4 Indien relamping wordt gevraagd, zal de Klant een ladder ter beschikking stellen die voldoet aan de normen van het ARAB. Bij gebrek daaraan zal CLEAN zelf zorgen voor de nodige uitrusting en veiligheidsmaatregelen die zij noodzakelijk acht, en de kosten hiervan aan de Klant factureren. De Klant verbindt zich er nu al toe deze kosten niet te betwisten, voor zover ze redelijk zijn.
8.5 Wat betreft het reinigen van ramen, verbindt de Klant zich ertoe vooraf de vensterbanken vrij te maken en ervoor te zorgen dat de buitenoppervlakken toegankelijk zijn. Het reinigen van ramen omvat niet het verwijderen van stickers, affiches, decoratieve of andere verf, graffiti, stoffen of andere obstakels die het normaal wassen van ramen verhinderen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld in het bestek. Om de veiligheid van de werknemers van CLEAN te waarborgen en de sociale wetgeving inzake veiligheid en welzijn van werknemers na te leven, zal de Klant de nodige maatregelen treffen en CLEAN voorzien van het vereiste materiaal en middelen om elk ongeval te voorkomen (zoals een levenslijn, verankeringspunt, enz.). Bij gebrek daaraan zal CLEAN zelf zorgen voor de nodige uitrusting en veiligheidsmaatregelen en de kosten hiervan aan de Klant factureren. De Klant verbindt zich er nu al toe deze kosten niet te betwisten, voor zover ze redelijk zijn.
9 Duur en beëindiging
9.1 Onze contracten worden afgesloten hetzij voor een duidelijk omschreven opdracht, hetzij voor een bepaalde duur die ingaat op de datum van inwerkingtreding van het contract. Tenzij anders bepaald in de overeenkomst of in de bestelling, bedraagt de duur 12 maanden.
9.2 Aan het einde van de in artikel 9.1 vermelde initiële contractuele minimumperiode wordt het contract automatisch verlengd voor een periode van 12 maanden. Indien één van de partijen niet instemt met de automatische verlenging van het contract aan het einde van de initiële contractuele periode, moet zij de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte brengen overeenkomstig artikel 14, met een opzegtermijn van twee maanden die loopt tot het einde van de maand volgend op de maand waarin de kennisgeving werd ontvangen.
9.3 Indien het contract met een Klant-Consument wordt verlengd, kan elke partij het contract op elk moment beëindigen, zonder schadevergoeding, door de andere partij schriftelijk te verwittigen overeenkomstig artikel 14, met een opzegtermijn van één maand die ingaat op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de kennisgeving werd ontvangen.
9.4 Indien een partij ernstig tekortschiet in haar contractuele verplichtingen, kan de andere partij het contract met onmiddellijke ingang beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving, indien niet binnen vijf werkdagen na verzending van een ingebrekestelling aan het tekort is verholpen, onverminderd het recht om schadevergoeding te eisen.
9.5 In geval van vereffening, ontbinding, faillissement, collectieve schuldenregeling of ernstige insolventie, kan elke partij het contract van rechtswege als ontbonden beschouwen zonder enige formaliteit.
9.6 Onverminderd het voorgaande kan de Klant, op grond van artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek, het contract of de bestelling op elk moment beëindigen. In dat geval is de Klant onmiddellijk en van rechtswege het bedrag verschuldigd voor de geleverde diensten en gemaakte kosten tot op de dag van beëindiging, evenals een forfaitaire vergoeding voor winstderving, vastgesteld op 35% van de waarde van de niet-uitgevoerde diensten, onverminderd het recht van CLEAN om een hoger werkelijk geleden verlies aan te tonen. Indien de waarde van de niet-uitgevoerde diensten niet kan worden bepaald, wordt deze gelijkgesteld aan de gemiddelde maandelijkse omzet gerealiseerd tijdens de looptijd van het contract of de bestelling.
10 Overdracht
10.1 CLEAN heeft het recht om het contract met de Klant geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden, zonder voorafgaande toestemming van de Klant en zonder afbreuk te doen aan de garanties voor de Klant. Vanaf de kennisgeving van de overdracht is CLEAN ontslagen van alle verplichtingen tegenover de Klant, en kan de Klant zijn rechten enkel nog uitoefenen tegenover deze derden.
11 Niet-werving
11.1 De Klant verbindt zich ertoe om tijdens de looptijd van het contract, evenals gedurende een periode van één jaar na het verstrijken ervan, geen enkele werknemer of medewerker van CLEAN rechtstreeks of onrechtstreeks te benaderen of aan te werven.
11.2 Bij niet-naleving van deze verplichting is de Klant een vergoeding verschuldigd gelijk aan de contractuele prijs voor de terbeschikkingstelling van de betrokken werknemer gedurende een periode van 60 werkdagen, met een minimum van 2.500 €. Deze vergoeding dekt de geleden schade zoals het verlies aan inkomsten, de kosten voor werving, selectie en opleiding van de betrokken persoon, enz., en dit onverminderd het recht van CLEAN om een hoger werkelijk geleden verlies aan te tonen.
11.3 Tenzij voorafgaandelijk schriftelijk overeengekomen met CLEAN, mag het personeel of de medewerker van CLEAN op de schoonmaakplaats geen andere werkzaamheden uitvoeren dan die welke in het contract zijn voorzien. Indien dergelijke werkzaamheden op verzoek van de Klant toch worden uitgevoerd, zullen ze door CLEAN aan de Klant worden gefactureerd volgens het gebruikelijke tarief van CLEAN.
12 Overmacht beperkt tot CLEAN
12.1 De prestaties worden opgeschort in geval van het optreden van een gebeurtenis zoals, onder andere, transportstoringen, stakingen, lock-outs, aanslagen, extreme weersomstandigheden en meer algemeen, elke gelijkaardige gebeurtenis die de partijen treft en die de uitvoering vertraagt of onmogelijk maakt.
13 Aansprakelijkheid
13.1 CLEAN kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet-uitvoeren of gebrekkig uitvoeren door de Klant van de aanbevelingen van CLEAN, of voor situaties waarvoor CLEAN voorbehoud heeft gemaakt.
13.2 In geval van schade aan de Klant door de gezamenlijke fout van meerdere partijen, waaronder CLEAN, is CLEAN enkel aansprakelijk voor het deel van de schade dat rechtstreeks aan haar fout te wijten is, en dit in verhouding tot de fout van de andere betrokken partijen, zonder hoofdelijke of gezamenlijke aansprakelijkheid.
13.3 Bij gebrek aan een voorafgaande en gedetailleerde plaatsbeschrijving van de te reinigen ruimten, kan de aansprakelijkheid van CLEAN niet worden ingeroepen voor schade zoals krassen op ramen en spiegels, schade aan elektrische installaties of schade als gevolg van de staat van het gebouw en/of meubilair, tenzij de Klant aantoont dat CLEAN rechtstreeks verantwoordelijk is voor de schade.
13.4 CLEAN heeft de nodige verzekeringen afgesloten om arbeidsongevallen van haar personeel te dekken en om haar burgerlijke aansprakelijkheid te dekken in het kader van de uitvoering van de werkzaamheden die onder dit contract vallen.
13.5 Voor zover wettelijk toegestaan, is CLEAN in geen geval aansprakelijk voor enige schade, voorzienbaar of niet, direct of indirect, van welke aard ook, jegens wie dan ook, die zou kunnen voortvloeien uit dit contract. De aansprakelijkheid van CLEAN is beperkt tot het bedrag (exclusief btw) dat de Klant gedurende 60 dagen heeft betaald voor de levering van de diensten die aanleiding gaven tot de schade.
13.6 Deze clausule beperkt echter op geen enkele wijze de aansprakelijkheid van CLEAN in geval van zware fout, bedrog door CLEAN of haar werknemers of aangestelden. Zij ontslaat CLEAN ook niet van haar aansprakelijkheid in geval van schadelijke niet-uitvoering van essentiële prestaties uit dit contract, noch in geval van overlijden of lichamelijk letsel als gevolg van een handeling of nalatigheid die uitsluitend aan CLEAN kan worden toegeschreven.
14 Kennisgeving
14.1 Elke kennisgeving van de ene partij aan de andere, zoals een opzegging, verklaring van afstand, wijziging, enz., moet schriftelijk gebeuren en wordt geldig verzonden door de Klant naar de maatschappelijke zetel van CLEAN, en door CLEAN naar het door de Klant opgegeven adres, tenzij een adreswijziging werd meegedeeld. Kennisgevingen kunnen via elk communicatiemiddel worden verzonden, op voorwaarde dat de afzender het bewijs van verzending kan leveren (aangetekende brief of e-mail, telkens met ontvangstbevestiging).
15 Persoonsgegevens
15.1 Onder “persoonsgegevens” of “persoonlijke gegevens” wordt verstaan: “alle informatie met betrekking tot een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon”.
15.2 De verzameling en verwerking van gegevens door CLEAN wordt gebruikt voor:
- correspondentie met de Klant en andere betrokken partijen;
- facturatie van de prestaties;
- opstellen van het werkprogramma;
- samenstellen van het volledige dossier, inclusief werkplannen;
- het verzekeren van toegang.
15.3 De persoonsgegevens worden verwerkt door CLEAN. CLEAN is verantwoordelijk voor de opgeslagen gegevens. CLEAN zorgt ervoor dat de persoonsgegevens veilig worden opgeslagen en dat hun vertrouwelijkheid wordt gewaarborgd. De Klant stemt ermee in dat zijn gegevens aan derden worden meegedeeld door CLEAN, wanneer deze mededeling absoluut noodzakelijk is voor de uitvoering van de aan haar toevertrouwde opdracht.
15.4 De gegevens worden bewaard gedurende de looptijd van het dossier/project. Nadien worden ze nog tien jaar bewaard vanaf het einde van de prestaties door CLEAN, om haar in staat te stellen haar aansprakelijkheidsverplichtingen gedurende deze periode na te leven.
15.5 De Klant kan zich op elk moment verzetten tegen het verzamelen en verwerken van zijn persoonsgegevens door CLEAN in het kader van de uitvoering van de haar toevertrouwde opdracht. Hij kan zich ook verzetten tegen het bewaren van zijn gegevens voor latere informatieverstrekking. De Klant kan zijn toestemming intrekken via een eenvoudig schriftelijk verzoek aan CLEAN. De Klant heeft recht op overdraagbaarheid van zijn persoonsgegevens.
16 Algemene bepalingen
16.1 De nietigheid of niet-toepasbaarheid van een van de bepalingen van deze algemene voorwaarden tast de geldigheid of toepasbaarheid van de overige bepalingen niet aan. In dat geval verbinden de partijen zich ertoe de nietige of niet-toepasbare bepaling te vervangen door een geldige bepaling die economisch zo dicht mogelijk aansluit bij de nietige of niet-toepasbare bepaling.
16.2 Het feit dat CLEAN zich op een gegeven ogenblik niet beroept op (een deel van) deze algemene voorwaarden mag niet worden geïnterpreteerd als een afstand van het recht om zich er later alsnog op te beroepen.
17 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
17.1 Deze algemene voorwaarden en elke overeenkomst of bestelling waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door het Belgisch recht.
17.2 Elk geschil met betrekking tot de totstandkoming, uitvoering of interpretatie van deze algemene verkoopsvoorwaarden, evenals van elke overeenkomst of bestelling waarop zij van toepassing zijn, valt onder de exclusieve bevoegdheid van de rechter zoals bepaald in artikel 624, 1°, 2° en 4° van het Gerechtelijk Wetboek, indien de Klant een consument is. Indien de Klant een onderneming is, zijn uitsluitend de rechtbanken van Brussel bevoegd.